Із Росії з любов'ю
Анонімна імперія Павла Дурова
Telegram
Творець ВКонтакте, російський бізнесмен Павло Дуров, розробив Telegram як незалежний майданчик обміну повідомленнями, вільний від цензури. Так сервіс і працює. Але лише частково. Крім цього Telegram став притулком для торговців зброєю, порнографією, наркотиками, терористів. А ще анонімні канали стали ідеальним інструментом для поширення російської пропаганди.

У Telegram-імперії Дурова кілька сотень мільйонів користувачів: це один з найбільших месенджерів у світі. При цьому компанія абсолютно анонімна. Ніхто не знає, де точно знаходиться її офіс, скільки співробітників в ній працює, що компанія збирається робити з незаконним контентом, який публікуються в Telegram. І ви не знайдете контактів, як можна зв'язатися хоч з ким-небудь з розробників, не кажучи вже про самого Дурова.

Протягом тижня ми намагалися отримати коментар Telegram для цієї статті. Зверталися в support-службу Telegram і аккаунт служби в Twitter. Намагалися зв'язатися з представниками Дурова в Україні й писали йому особисті повідомлення. Безрезультатно. Але ми готові додати в цей текст позицію Telegram в будь-який момент.
У цьому проекті LIGA.net ви знайдете відповіді на такі питання:

Перше - ми розповідаємо й показуємо, що таке Telegram до 2020 року: як цей сервіс використовують в різних країнах світу, як зловживають цим майданчиком, як це пов'язано з безпекою людей (сервіс використовують терористичні організації).

Друге - показуємо, як в Україні працює мережа проросійських каналів. За допомогою аналізу даних демонструємо чітку взаємопов'язаність так званих українських каналів з каналами, афілійованими з Кремлем. Ви побачите, як наративи з Росії потрапляють в українське інформаційне поле. І хто цьому сприяє.

Третє - кінець експерименту: ми є авторами одного з найпопулярніших анонімних каналів Telegram в Україні, який присвячений теорії плоскої Землі. У нас 20 000 читачів і 25 000 переглядів біля посту. Ми витратили на експеримент $200 і менше години часу. Тепер і ви дізнаєтеся, наскільки легко стати впливовим анонімним каналом. І як це використовують.

Четверте - ми показуємо, як працює ринок анонімних telegram-каналів. Один з колишніх адміністраторів розповідає, скільки він заробляв, скільки коштує утримувати канал, і як це виглядає зсередини.
Що таке Telegram
Хто, як і навіщо створив мессенджер
Павло Дуров запустив Telegram в 2013 році. До цього він створив і розвинув в Росії соціальну мережу Вконтакте, яку з 2014 року контролює Mail.ru Group російського олігарха Алішера Усманова. Дуров заявив, що продати частку в ВК його змусив тиск силовиків. Нові власники запевняють, що опціон на продаж був укладений ще в 2012 році.

Telegram - скритна компанія. Велику частину інформації про месенджер журналісти почерпнули не від компанії, а з доповіді комісії з цінних паперів і бірж США (вони допитували Дурова у справі про запуск його криптовалюти Gram). Наприклад, згідно з цією доповіддю, месенджер був розроблений за рахунок особистих грошей Дурова й вкладень приватного інвестора з Буффало (штат Нью-Йорк).

Велика частина команди розробників Telegram, якщо вірити розділу FAQ всередині сервісу, родом із Санкт- Петербургу. Сам офіс працює в Об'єднаних Арабських Еміратах, куди Дуров перевіз команду після спроб влаштуватися в Берліні, Лондоні й Сінгапурі. Однак ніяких вихідних даних месенджер не публікує - зв'язатися з офісом, потрапити туди й перевірити цю інформацію неможливо. З тим же успіхом офіс компанії може залишатися в Санкт-Петербурзі.

У той же час, згідно з даними комісії з цінних паперів США, юридично Telegram зареєстрований на Британських Віргінських островах. З тієї ж доповіді відомо, що число щомісячних користувачів на жовтень 2019 становить приблизно 300 млн осіб по всьому світу. "За оцінками самого Telegram, як мінімум 500 000 нових користувачів приєднуються до месенджера щодня", - сказано в доповіді.
Telegram - це стартап в сфері медіа. Якщо у тебе є $10 млн на місяць, ти робиш телеканал. Якщо у тебе є, умовно, $1 млн на місяць, ти робиш великий онлайн-проект. Якщо у тебе є $ 5000-10 000 в місяць, ти робиш Telegram-канал
Дмитро Золотухін
Заступник міністра інформації України (2017-2019 рр.), експерт з інформаційних технологій
Через претензії американської комісії Telegram вже не перший раз відкладає запуск власної криптовалюти Gram. Комісія хоче прирівняти токени месенджера до цінних паперів, а вони не зареєстровані відповідно до законодавства США. Дуров з таким підходом не згоден. Через проблеми із запуском, йому, можливо, доведеться повернути інвесторам вкладені $1,7 млрд.

На ранніх етапах "життя" Telegram співзасновник WhatsApp Ян Кум звинувачував Дурова в плагіаті. Але такий "піар" зіграв росіянину на руку і Telegram став набирати популярність. У 2013 році Дуров пообіцяв $200 000 за розшифровку його листування в месенджері. У наступні роки Дуров "продавав" тезу про безпеку і наднадійністьTelegram. І не раз атакував WhatsApp, закликаючи видалити з телефонів месенджер - нібито через його вразливість для хакерів.

З тезою про наднадійність посперечався колишній колега Дурова - екс-директор особливих напрямків Telegram Антон Розенберг в інтерв'ю GQ: "Відверто кажучи, це (безпека месенджера) міф, придуманий самим Дуровим". За словами Розенберга, наприклад, двухфакторну аутентифікацію в Telegram розробили тільки в квітні 2015-го, але залишили опціональною навіть після низки гучних зломів.
Підпишіться на ранкову розсилку LIGA.net
Усі головні новини за 4 хвилини щоранку. Ідеально, щоб почати робочий день.
Telegram в світі
Де популярний месенджер, як його використовують
Telegram популярний в недемократичних та небагатих країнах. Це підтверджує звіт міжнародного агентства We Are Social за 2019 рік, згідно з яким месенджер Дурова найбільш популярний в Ефіопії, Ірані та Узбекистані.

Феномен популярності в Ефіопії Quartz Africa пояснює доступністю Telegram. В країні монополія уряду на всі мобільні інтернет-послуги, і місцевим жителям вигідніше закачувати Telegram, який важить приблизно в два рази менше, ніж WhatsApp. Також жителів Ефіопії приваблює можливість створювати групи до 200 000 членів, що сприяє політичній активності. У тому ж WhatsApp групові чати можуть включати тільки до 256 чоловік.

Остання міжнародна точка зростання кількості користувачів Telegram - Гонконг. Тільки в липні 2019 року, коли якраз почалися масові акції протесту, в додаток додалися більше 100 000 нових користувачів, свідчать дані Sensor Tower. І це незважаючи на офіційну заборону Telegram в Китаї.

Також месенджер Дурова користується популярністю серед терористів. У ньому пропагують ісламізм, вербують нових членів, збирають гроші, підбурюють до насильства і координують теракти, йдеться в звіті неурядового Проекту з протидії екстремізму (CEP).

"Гнучкий інтерфейс дозволяє екстремістам робити все: від самореклами, розробки бренду й поширення пропаганди, до таємного планування атак без виявлення або втручання з боку правоохоронних органів", - сказано в звіті. Зокрема, платформу використовували терористи Ісламської держави.
Політика конфіденційності месенджера дозволяє членам радикальних і терористичних організацій через анонімні telegram-канали підтримувати зв'язок, залучати до своїх лав нових учасників
Служба безпеки України
Відповідь на запит LIGA.net про роботу Telegram в Україні
У вересні 2015 року Дуров відкинув звинувачення, заявивши, що "право на приватність важливіше, ніж страх перед тероризмом". Через два місяці після цих слів ІДІЛ здійснив теракти в Парижі, в результаті яких загинули 130 осіб і були поранені понад 350. За словами французьких слідчих, група використовувала Telegram для координації і планування атак.

Це змусило Дурова змінити підхід. Сьогодні він запевняє, що адміністрація месенджера робить все можливе для припинення тероризму. У Telegram створили канал ISIS Watch, який щодня повідомляє про кількість вилученого забороненого контенту терористів: за січень месенджер заблокував близько 25 000 ботів і каналів.

У той же час telegram-канали терористичних організацій ДНР і ЛНР компанія Дурова не блокує.

CEP також продовжує фіксувати випадки використання Telegram в екстремістських цілях. Зокрема, відзначають масову міграцію в месенджер ультраправих організацій. У жовтні 2019 року CEP виявив, що в 65 telegram-каналах ультраправого крила кількість користувачів за місяць зросла на 43%.

У Росії Telegram перетворився в головний інформаційний майданчик для вкидань і маніпуляцій. LIGA.net зв'язалася з журналістами видання Проект. Вони зробили велике розслідування про використання Telegram в РФ, розкривши зв'язки анонімних каналів з владою Росії (Телега из Кремля. Рассказ о том, как власти превратили Telegram в телевизор).

Феномен популярності Telegram в РФ пояснює перший заступник головного редактора Проекту Михайло Рубін: "Склалася ситуація, що у людей, в тому числі російських політиків, була відсутня платформа, куди можна було зливати інформацію. І кремлівські куратори виявили такий популярний майданчик як Telegram. В кінці 2016 року він був лідером з видачі псевдо-інсайда. І всі це читали ".

При цьому, за його словами, ніхто не звертав увагу, що періодично ці "інсайди" були вкрадені з газет або це була "абсолютно божевільна" конспірологія від політологів. Кремль це побачив і зрозумів, що "треба заходити".
Саме Кремль зробив найбільше для популярності мессенджера, вважає експерт з інформаційних технологій, екс-заступник міністра інформполітики України Дмитро Золотухін.

У 2017 році в Росії почалася епопея зі спробою заблокувати Telegram. Нібито мессенждери використовували підозрювані у вибуху в петербурзькому метро, і тому Дурова зобов'язали надати ключі для розшифровки листувань. Дуров відмовився. Після цього почалися спроби російської влади заблокувати Telegram, обгрунтовані необхідністю позбавити терористів каналу зв'язку.

"Але чому тільки Telegram? Чому не інші месенджери? Чому не секретні чати в Facebook?" - задається питанням Золотухін, вважаючи історію з блокуванням неприродною.

Він вважає, що Дуров лукавить, коли говорить про протистояння з ФСБ і Кремлем. "Є підстави вважати, що офіційно Дуров каже, що "мав на увазі" всі вимоги про розміщення серверів в РФ, а неофіційно продовжує співпрацювати з владою", - зазначив Золотухін в коментарі LIGA.net.
Рубін теж вважає, що Дуров міг передати ключі від шифрування, і при бажанні спецслужби в РФ можуть стежити за повідомленнями, але тільки у відкритих чатах. Дивитися секретні чати - як вважається - поки не можуть. "Але прийнято вважати, що ФСБ володіє ключами від Telegram", - говорить російський журналіст.

Ще більш підозрілим виглядає те, що в лютому-березні 2018 року тема блокування Telegram стала топовою для федеральних каналів в Росії. Просто так, без згоди Кремля, ретранслювати будь-який меседж на центральному ТБ неможливо. "Десятки мільйонів росіян, для яких телевізор залишається голкою, дізналися, що такий месенджер взагалі існує", - додає Золотухін.

Російський істеблішмент почав інвестувати в створення сотень анонімних telegram-каналів. Підрядники отримували від Кремля готівку і платили авторам, а ті за гроші погоджувалися розміщувати що завгодно, розповідає Рубін. При цьому рідко хто обмежувався створенням одного каналу. Замовники вкладали гроші в цілі мережі анонімних паблік для охоплення більшої аудиторії.
"Популярність Telegram накручена Кремлем"
Дмитро Золотухін
За словами Рубіна, якщо раніше всі зверталися в жовті ЗМІ, щоб "мочити опонентів", то зараз цю нішу зайняв Telegram. У той же час російський чиновник може заплатити за блок, щоб дискредитує його інформацію не публікувалася.
Telegram – це, насамперед, комерційний майданчик. І канали будуть публікувати все що завгодно, якщо їм за це заплатять. Зараз зрозуміти, хто що публікує й для кого - абсолютно неможливо. В цьому і була мета Кремля
Михайло Рубін
Заступник головного редактора російського видання Проект
Прибуток анонімів в Росії (за один пост в перерахунку на гривні): близько 40 000 грн, якщо канал рівня Незыгарь, від 12 000 грн - канали від 50 000 підписників, від 2 000 грн - невеликі канали на 20 000 підписників.

Канали беруть гроші за кожен пост. "Ми з вами можемо написати, що наш опонент їсть вранці немовлят і віднести це в телеграм-канали, які, швидше за все це поставлять. Питання тільки в ціні", - говорить Рубін.
Кремль, як зазначає Рубін, продовжує використовувати Telegram для дискредитації неугодних. У той же час, через низьку довіру до інформації анонімних каналів, влада вирішила вкластися в розкрутку каналів відомих особистостей.

Типовий приклад - прихід в Telegram російської пропагандистки, глави Russia Today Маргарити Симоньян. "Люди, які відповідають за Telegram в Кремлі, брали участь в розкручуванні її каналу й наганяли туди підписників", - розповідає Рубін.

В цілому ситуацію в російському Telegram журналіст називає "сюром". "У нас сплелися люди, які працюють журналістами в державних ЗМІ, і люди, які займаються Telegram. Найчастіше це одні й ті ж люди", - додає Рубін.
Зараз російський Telegram нагадує LiveJournal в момент його занепаду, коли ЖЖ перетворився на смітник політичних фейків
Андрій Бродецький
Автор Telegram-каналу "Технології, медіа та суспільство"
Найпопулярнішим політичним каналом РФ є Сталингулаг - 482 000 підписників. У травні 2019 року автор каналу зробив камінг-аут: виявилося, що його веде 27-річний інтернет-трейдер Олександр Горбунов. Золотухін не вірить, що це було зроблено з волі автора.

"Я думаю, це була домовленість з політичними важкоатлетами, що привернуло ще більше уваги до Telegram. І аналіз контенту цього каналу показує, що автор з одного боку критикує російську владу, з іншого - повністю підтримує анексію Криму й поширює фейки про пожежу в Будинку профспілок в Одесі ", - розповідає експерт.

Анонімним залишається один з найбільш відомих російських каналів НЕЗЫГАРЬ (280 000 підписників). Журналісти Проекту пов'язують його з Владиславом Клюшиним - власником системи моніторингу ЗМІ "Катюша", якою користуються Міністерство оборони і Адміністрація президента Росії.

І ця інформація знадобиться нам в наступній частині нашого матеріалу.
Анонімна експансія в Україну
Як Росія зайшла в український інформпростір
Російське вторгнення в український сегмент Telegram відбулося на рубежі 2018-2019 років - в розпал президентської кампанії. У цей період були створені близько 15 нових "українських" каналів.

Тепер запам'ятовуйте назви і хронологію. У березні 2019 року постом новоствореного каналу Разведчик (тоді всього 200 підписників) ділиться прокремлівський НЕЗЫГАРЬ. "Це робиться для того, щоб люди дізнавалися про нові канали і приєднувалися до споживання тих наративів, які там просуваються", - говорить Золотухін.

Подібний сценарій сильно схожий на російський, говорить Рубін. "Інтерес прокремлівських каналів до України на етапі виборів був величезний. Він і зараз такий же. Я впевнений, що така спроба (експансії, - ред.) була", - заявив він.
"Накачування почалося в 2018 році"
Дмитро Золотухін
Нові так звані українські анонімні канали повністю повторювали російський досвід. Щодня вони вкидають десятки відмінних інсайдів, розбавляють емоційними коментарями до подій або повідомляють абсолютно очевидні або непрогнозовані речі ("найближчим часом буде відставка"). Так створюється відчуття, що ви, по-перше, читаєте "українця". По-друге, ви присвячені в таємниці. Але чи так це?

Українські політики вирішили всерйоз зайти в нову нішу тільки перед парламентськими виборами (весна-літо 2019 року). Але мета від початку й до кінця копіювала поведінку росіян: сховатися за анонімністю каналу й зливати компромат на конкурентів.
Ми звернулися за коментарем до Служби безпеки України. Там LIGA.net повідомили, що спецслужби РФ використовують Telegram для поширення компромату і фейків - і це Служба фіксує. Мета росіян - штучне загострення ситуації в Україні.

Інший співрозмовник в СБУ розповів, що так звані українські анонімні telegram-канали діляться на два типи: ті, які адмініструються локально (українські номери телефонів), а також в прив'язці до швейцарських, шведських та інших номерів телефонів, що знаходяться поза досяжністю українських спецслужб.

Як приклад роботи з "першої категорії" співрозмовник навів недавню спецоперацію в Києві, коли СБУ накрила ботоферму, організовану громадянами Росії за сприяння переселенців з Донбасу.

Група реєструвала анонімні акаунти в Telegram, допомагала поширювати дезінформацію з метою "зниження довіри до державних інституцій".

Крім того, як повідомив співрозмовник в спецслужбах, росіяни активно використовують номери-двійники. "Роблять сімку з номером. Наприклад, твоїм. І я, навіть перевіривши номер, буду впевнений, що листуюся в Telegram з тобою", - розповів співрозмовник.

Ми також звернулися за коментарем до української кіберполіції. Там LIGA.net відзначили, що постійно моніторять telegram-канали. Багато з них продають зламані бази даних, організовують кібератаки. При цьому боротися з цими явищами адміністрація Павла Дурова очевидно не допомагає - у кіберполіції, як і у авторів цього матеріалу, немає прямих контактів з офісом Telegram.
Існує також версія, що за декількома популярними каналами стоїть Офіс президента. Публічно в Офісі заявили, що анонімних каналів не ведуть. "Офіс президента - це велика кількість людей, - каже нам помічник президента Андрій Єрмак. - Я не можу за всіх говорити. Але можу точно сказати, що у президента анонімного каналу немає. У мене немає. І у Шефіра (першого помічника Зеленського - ред .) теж немає". У той же час на питання, чи є telegram-канал у глави ОП Андрія Богдана чи Кирила Тимошенка, Єрмак відповів, що не знає. "Якби я чітко знав, хто стоїть за цими каналами, то я б сказав незалежно від того, хто ця людина ", - запевнив Єрмак.

В наступній частині матеріалу ми детально вивчимо зв'язки telegram-каналів між собою, щоб перевірити, хто бреше, хто говорить правду, а хто, ймовірно, працює з Кремлем. Пам'ятаємо й тримаємо в голові канал Разведчик (псевдоукраїнський канал) і прокремлівський Незыгарь, який зробив його відомим.
Вам літачок з Кремля
Карта зв'язків ФСБ-каналів з "українськими"
Завдяки ресурсу Tgstat ми виділили десятку найпопулярніших анонімних каналів в Україні. Їх сумарний обхват за 2019 рік склав понад 166 млн переглядів. Це не означає, що кожен пост бачать мільйони - підсумовуються перегляди всіх постів. При цьому перегляди легко купуються, точно так же підписники і накрутки на голосуваннях (про це розповімо пізніше).
Багато анонімних каналів пов'язані між собою. Цей зв'язок легко простежити завдяки репостам / згадкам / рекомендаціям на каналі. Наприклад, канал Разведчик регулярно репостить записи каналу Легитимный. Обидва канали - псевдоукраїнські. Але вони мають багато спільного (як за контентом, так і за тими, хто зробив ці канали відомими).

Для вивчення зв'язків каналів на основі репосту ми проаналізували всі публікації 14 каналів, як анонімних так і з публічним автором: Dubinsky.pro, Темный Рыцарь, Макс Бужанський, Резидент, Легитимный, Женщина с косой, Разведчик, Белый рыцарь, Тайны депутата, Джокер, Трубу прорвало, Крокодил, Соросята і Шептун.

Перед вами карта репосту українського і псевдоукраїнського сегмента Telegram, яку ми склали з допомогою мережевого аналізу (на основі даних Tgstat). Перед вами канали, чиї пости більш ніж один раз репостив хто-небудь з наших 14 аналізованих осіб. Спробуйте не розгубитися. Нижче ми зупинимося на окремих зв'язках, які нас зацікавили.
Всього в нашу мережу потрапили 125 telegram-каналів. З них близько 30 - з геолокацією в Росії. Ще 20 - псевдоукраїнські. При цьому всі канали мережі, включаючи російські, тим чи іншим чином переплетені. Якщо простіше: псевдоукраїнський Легитимный може не ставитися безпосередньо до кремлівського Незыгаря. Але шляхом репостів ретранслює саме російський наратив.

ПРИКЛАД. Канал Разведчик. Коли у каналу було 200 підписників, його порекомендував кремлівський Незыгарь. І зробив відомим. Далі канал з прокремлівським походженням майже однакову кількість разів репостив нібито український канал Шептун (36) і абсолютно російський ВРУБ (30 разів). Ще дев'ять разів Розвідник репостив російський канал Кремлевский безбашенник. Насправді Разведчик навіть може належати громадянину України, може бути прив'язаний до української SIM-карти. Але контентно він підтримує і поширює кремлівські наративи.

ЩЕ ОДИН ПРИКЛАД. Канал Легитимный репостнув Кремлевского безбашенника чотири рази. У Легітимного близькі стосунки з каналами Резидент (68 репостів) і Женщина с косой (67 репостів).

ІНШІ ПРИКЛАДИ. На карті зв'язків можна побачити автономну групу з трьох каналів: Белый рыцарь, Правда Качури та Деренюга. Правда Качури - це канал нардепа від Слуги народу Олександра Качури, а Белый рыцарь дуже приємно пише про нинішню владу і є антагоністом Темного рыцаря, який влада критикує.

Багато що може сказати "перший анонс" - той, хто першим зробив канал відомим (як у випадку з Незыгарем, який вкинув в інфополе Разведчика). Ми встановили, які розкручені канали першими репоснули повідомлення Темного рыцаря, Легитимного та інших.

Темный рыцарь. Першими репоснули канал нардепи від Слуги народу Максим Бужанський і Олександр Дубінський, а також канал Politicus, який веде журналіст Сергій Лямець. Примітно, що канал Лямця з відомих репоснув тільки Dubinsky.pro. До речі, Дубінський був в числі перших (разом з Ігорем Мосійчуком, Темним лицарем і Анатолієм Шарієм), хто репоснув Джокера.

Завдяки аналізу перших репостів дуже чітко проглядається зв'язок "українських каналів" Легитимный, Женщина с косой, Шептун і Резидент. Наприклад, перший серйозний внесок в популярність Легитимного зробили Женщина с косой, Шептун і канал екс-чиновника часів Януковича Klymenko Time (Олександр Клименко ховається в Росії, останній раз його бачили в Москві). Резидента першими репоснули Легитимный і Женщина с косой.

Ми склали умовні групи українського Telegram. Для цієї інфографіки ми проаналізували, хто кого репостить, хто кого згадував і рекомендував до прочитання (хоча б раз). Ключовий висновок: псевдоукраїнські канали - це прокладка між відвертим Кремлем і публічними каналами в Україні. Приклади ми покажемо далі.
Але Telegram не замінить інші медіа. Деякі речі, які, наприклад, Анатолій Шарій особисто не репостить - робить його сайт. Тому показово, хто з онлайн-медіа посилається на найбільші псевдоукраїнські канали та, таким чином, ретранслює російський наратив, одночасно втягуючи читачів в мережу російських каналів.

ПРИКЛАД. Канал Легитимный регулярно стає джерелом новин для Шарий.net (мінімум 10 разів). А канали Резидент і Разведчик ретранслює сайт Znaj.ua, який регулярно хвалить Віктора Медведчука і порушує стандарти журналістики.

Тепер знову повернемося в грудень 2019 року. НЕЗЫГАРЬ рекомендував своїм підписникам підписатися на Легітимний, чиї пости він також регулярно репостить. У свою чергу рекомендований Кремлем канал 16 раз репостить собі на сторінку Шарій. Разом: всього два кліка необхідно, щоб в український інформпростір проникли кремлівські наративи.

Ми взяли один очевидний приклад. Але так працюють практично всі канали, які ми аналізували: кремлівський наратив - прокладка - публічне вкидання і візит в український медійний простір.
ХТО СТОЇТЬ ЗА КАНАЛАМИ. На прикладі Klymenko Time. Олександр Клименко - екс-міністр доходів і зборів часів Віктора Януковича. У лютому 2014 році Клименко втік з України і був оголошений в розшук. За оцінками правоохоронців, Клименко і пов'язані з ним підприємства завдали збитків держбюджету на суму близько 6 млрд грн.

У 2018 році Клименко був помічений журналістами в Москві на лекції журналіста Юрія Дудя. Екс-чиновник постійно робить спроби повернутися в українську політику й навіть створив для цього партію Успішна Україна, але вже два роки як не займається розкруткою ні своїх персональних блогів, ні своєї партії. Тільки telegram-канал і однойменний псевдомедійний майданчик в YouTube.

Далі ми детальніше зупинимось на кількох каналах і розповімо про їхні зв'язки. А після - розповімо, як все це працює зсередини, як адмініструють анонімні канали, які ставляться завдання й скільки це коштує.
Легитимный
Підписників: 64 000

Дата створення: грудень 2018 року

Про що пише. На рубежі 2018-2019 років канал писав страшилки про масове закриття вишів в Україні і розкол серед націоналістів через дня народження Бандери.

Як пов'язаний з Росією. Прокремлівський НЕЗЫГАРЬ включив Легітимний в ТОП telegram-каналів поряд з Кремлевским безбашенником і російською пропагандистеою Маргаритою Симоньян. Найпопулярніший пост за 2019 рік (150 000 переглядів) посилався на "джерело в Кремлі" й повідомляв про зміст розмови Зеленського і Путіна. Повідомлення репостнули НЕЗЫГАРЬ і ще один відомий прокремлівський канал Караульный.

19 раз репостив прокремлівський канал НЕЗЫГАРЬ, 10 раз - канал Розвідник, 4 рази - Караульный.

Хто ретранслює в Україні. Пости Легітимного регулярно стають джерелом новин для сайту Анатолія Шарія. Також посилання на канал можна знайти на сайтах Гордон, Деловая столица, Апостроф і Delo.ua.

Темный рыцарь
Підписників: 72 000

Дата створення: вересень 2019 року

Про що пише. Одним з перших почав описувати, чим живе фракція Слуга народу. Регулярно вів текстову трансляцію із засідань фракції в Парковому, в зв'язку з чим в авторстві каналу почали підозрювати одного з нардепів СН.

Кілька джерел у фракції і один співрозмовник, який писав для аналогічних каналів, повідомили LIGA.net, що ключовий автор каналу - це нардеп Максим Бужанський. По-перше, стилістика повідомлень дуже схожа на Бужанського. По-друге, Темний лицар вкрай рідко кого-небудь репостить, але якщо і робить це, то серед обраних - Бужанський, Олександр Дубінський і журналіст 1+1 Євген Плінський.

"Швидше за все, методика створення контенту ттака. Бужанський з Дубінським дають інформацію та ідеї для постів, а два-три автори ці пости пишуть і публікують в Темному лицарі. Я не думаю, що на канал працює багато людей. Дуже складно було б зберігати потрібну стилістику ", - розповідає співрозмовник видання, який має досвід роботи в анонімних каналах.

21 січня Темний лицар опублікував скріншот поста юриста Юрія Охромєєва з критикою на адресу голови фракції Слуга народу Давида Арахамії. При цьому видно, що скріншот робив адвокат Клим Братковський, оскільки його реакція "Ха-ха" - досі єдина під постом. Тут варіанти два: або Братковський пише для Темного лицаря, або люб'язно поділився скріншотом з авторами. Наше повідомлення з проханням прокоментувати цю ситуацію Братковський прочитав, але проігнорував.

В архівах Google можна знайти відео прес-конференції за 2015 рік, на якій Братковський разом з Геннадієм Корбаном розповідають про символіку партії УКРОП, створену за підтримки Ігоря Коломойського.

Як пов'язаний з Росією. Останнім часом, наростивши аудиторію, канал почав вкидати російський наратив. Наприклад, недавній пост про те, "чи було вірним рішення України про асоціацію з ЄС", Україна "згорнула не туди", що Україні "не потрібна євроінтеграція" і "нахер вона взагалі впала ця Європа".

Хто ретранслює в Україні. Новини на підставі постів Темного лицаря робили Шарій.net, Depo.ua, Деловая столица, Главком, 24, Вести і 112.
Резидент
Підписників: 32 000

Дата створення: грудень 2018 (перша публікація - вересень 2019)

Про що пише. Фортеця канали, які називають партію Порошенка "партією війни". Позитивно відгукується про главу ОПУ Андрія Богдана, який недавно, за словами Резидента, "поставив на місце прем'єр-міністра, який "втратив берега". При цьому канал регулярно пише про помічника президента Андрія Єрмака, який плете інтриги і змови в ОПУ.

Зокрема, 28 січня Резидент написав, що Єрмак був незадоволений промовою, яку підготували Зеленському для виступу в Польщі. У той же час співрозмовник видання в керівництві ОПУ спростував цю інформацію, заявивши, що Єрмак навпаки був дуже задоволений акцентами, які розставив в своїй промові Зеленський.

Як пов'язаний з Росією. Найпопулярніший пост Резидента за весь час (більше 100 000 переглядів) - це репост повідомлення прокремлівського каналу Розвідник про те, що "Сорос хоче скупити всі telegram-канали".

Резидент часто репостить Легітимного (22 рази).

ХТО РЕТРАНСЛЮЄ В УКРАЇНІ. Меседжі каналу ретранслюють проросійські медіа-смітники Znaj.ua і Україна.ру.
Джокер
Підписників: 78 000

Дата створення: жовтень 2019 року

Про що пише. Викладає скріншоти листування з політиками і чиновниками. Нібито спілкується саме автор каналу. Першою жертвою Джокера став герой секс-скандалу Богдан Яременко, з яким він спілкувався від імені генпрокурора Руслана Рябошапки. Джокер виклав цю переписку 31 жовтня. А сайт Страна.юа це ж листування опублікував днем раніше, 30 жовтня. Нібито Джокер зв'язався із сайтом і передав їм скріншоти до створення каналу.

Останнім часом канал переживає явний занепад, оскільки політики стали уважніше придивлятися до того, хто їм пише.

Як пов'язаний з Росією. Відомим канал зробив Анатолій Шарій. У себе в Telegram він написав: "Тепер буде чимало цікавого. А чого не буде там, буде на моєму каналі".

Хто ретранслює в Україні. Меседжі Джокера в основному ретранслює Страна.юа.
Женщина с косой
Підписників: 25 000

Дата створення: грудень 2018 року

Про що пише. У першому своєму повідомленні канал позиціонував себе як "совість Юлії Тимошенко", яка розповідатиме всі таємниці української політики. Напередодні президентських виборів головним об'єктом критики був Петро Порошенко, а також його "ручний пес" Віталій Кличко. Також до виборів канал хвалив тролінг Тимошенко на адресу Порошенка. У травні 2019 року канал аналізував інтерв'ю кремлівського політолога Олексія Чеснакова, а також про нібито співпрацю Порошенка з Віктором Медведчуком. У жовтні 2019 року писав про зростаючий рейтинг партії Шарія.

Як пов'язаний з Росією. Працює в кооперації з прокремлівським каналом ЛЕГІТИМНИЙ (35 репоста цього каналу).

Хто ретранслює в Україні. Пости Жінки з косою включає в свої збірки видання Гордон. Також новину з посиланням на канал вдалося знайти на маловідомому Sbu.ua (Спілка блогерів України), який в жовтні 2019 опублікував нібито список повного складу батальйону Азов.
Крокодил
Підписників: 23 000

Дата створення: січень 2018 року

Про що пише. На початку постив виключно російські інфоприводи. Влітку 2018 року перейшов на критику й висміювання Порошенка. Навіть на заставку поставив Адольфа Гітлера з особою Порошенка.

Активно висловлював свою позицію про перезапуск ДБР з натяком, що нічого хорошого в цьому немає. Також без критики писав про Андрія Портнова.

У листопаді 2019 року Крокодил опублікував компромат на главу Укренерго Всеволода Ковальчука і порадив чекати "продовження історії" на каналі "одного відомого блогера". Цим блогером виявився Шарій, який репостнув повідомлення Крокодила, а через кілька днів анонсував "привіт" все тому ж Ковальчуку. Причина - нібито глава Укренерго подав заяву на Шарія та його дружину Ольгу.

На каналі можна купити рекламу. Канал Крокодил попросив за репост 2 500 грн.

Як пов'язаний з Росією. Працює в кооперації з прокремлівським каналом Легітимний (17 репостів).

Хто ретранслює в Україні. Посилання на Крокодила ми знайшли на сайті Антифашист. На верхньому банері цього сайту знаходиться посилання на "Комітет порятунку України" під керівництвом екс-прем'єра Миколи Азарова. Нещодавно на сайті було опубліковано інтерв'ю з ним.
Шептун
Підписників: 15 000

Дата створення: березень 2019 року

Про що пише. Одним з перших постів написав про союз Юлії Тимошенко і Сергія Тарути напередодні президентських виборів. Мовляв, це має зміцнити позиції ЮВТ на південному сході. При цьому посилається Шептун на політолога Костя Бондаренка, який співпрацював з регіоналами. Також на каналі присутні компліментарні пости про Олександра Вілкула - екс-нардепа з орбіти Ріната Ахметова.

Як пов'язаний з Росією. Паблік порекомендував своїм підписникам читати прокремлівські канали Розвідник, Зрада чи перемога, Союз блогерів України.

Хто ретранслює в Україні. Шептуна в свою добірку включив сайт Русский дозор, який регулярно публікує зведення "ополчення Новоросії". А один з розділів цього сайту називається "Малороссы или украинцы".
Разведчик
Підписники: 18 000

Дата створення: березень 2019 року

Про що пише. Канал займається вкиданнями російського наративу. Дебютний пост: "Україна. Деякі учасники президентських перегонів, можливо, не підозрюють, але ЦРУ свідків не залишає". Автори каналу активно описували, як Путін зустрівся з таким-то російським чиновником, нагородив того-то.

Як пов'язаний з Росією. Паблік Розвідник з 200 підписниками зробив відомим прокремлівський НЕЗЫГАРЬ. Крім того, 30 разів репостив російський канал ВРУБ, який в липні 2019 року писав про те, що Дмитро Ярош "закликав захоплювати в заручники італійців, які приїжджають в Україну".

Хто ретранслює в Україні. Пости розвідника використовували для новин Znaj.ua, Деловая столица і Комментарии.
LIGA.net поспілкувалася з автором мережі українських telegram-каналів, який на умовах анонімності розповів, як вони влаштовані.

"Восени на мене вийшов один мій знайомий і запропонував попрацювати автором на трьох анонімних каналах. Від мене потрібен був контент, розкручуванням займалися вони", - розповідає співрозмовник видання, який писав для подібних каналів близько двох місяців.

Перший канал був новинним - без особливих спотворень, розповідає співрозмовник. Другий - провладний - повинен був виглядати як "інсайди з Банкової". Третій канал повинен був бути опозиційним.
Звідки бралися інсайди? Спочатку я намагався пробивати інформацію за джерелами. У якийсь момент мені прямо сказали: "Шо ти паришся? Придумай"
На всі три канали працювало два-три автори, в місяць платили $1 000. Схема написання постів була приблизно наступна: 33% - правда, 33% - напівправда і ще 33% - фейк. Як приклад контенту керівництво наводило російський НЕЗЫГАРЬ, каже співрозмовник.

Спочатку організатори накручують канал ботами і доводять кількість підписників до більш-менш значущої цифри. Потім гроші вкладаються в розкрутку: платять вже популярним каналам за публікацію посилання на паблік. Людина переходить за посиланням, бачить, що на канал уже підписані більше 10 000 чоловік і думає: "А чим я гірше? Я теж хочу читати інсайди разом з іншими". Хоч і не усвідомлює, що в більшості випадків 50-60% підписників - це просто SIM-карти.

Не вірите, що все так просто? В наступній частині матеріалу ми покажемо, як всього за $200 можна зробити популярний анонімний telegram-канал в Україні. Ми це зробили (сподіваємося, ви на нього не підписані).
Експеримент
Як ми створили один з найпопулярніших анонімних каналів
І російські, і українські аноніми працюють за однією схемою: первинна накрутка ботів і переглядів для створення ефекту популярності каналу. Потім - реклама каналу на близьких за тематикою майданчиках. LIGA.net вирішила провести експеримент і створити популярний анонімний telegram-канал. Скільки часу це займе і як дорого коштує? Єдине, що ми не зробили - не замовили рекламу в інших паблік. Хоча багато хто був згоден нас рекламувати.
КРОК 1
Ми створили канал під назвою "Суспільство плоскої землі". У нього два підписника (це ми). Він абсолютно порожній.
КРОК 2
Ми написали конспірологічний пост в гірших традиціях анонімних пабліків. Замовили накрутку 20 000 підписників (2 900 грн) і 25 000 переглядів (1 995 грн). Замовлення зайняло всього дві хвилини.
КРОК 3
25 000 переглядів отримали протягом 30 хвилин після замовлення
КРОК 4
20 000 підписників отримали протягом двох днів. От і все. Ми створили один з найбільших конспірологічних пабліків. Залишилося просто купити рекламу в інших каналів.

ОНОВЛЕНО 07.02
Через чотири дні після публікації Telegram видалив наш канал
Можна купити не тільки підписників і перегляди. Так само працює накрутка голосувань (вам просто треба вибрати варіант, який треба накрутити). Можна купити "пакетні пропозиції", коли кожен наступний пост (наприклад, на наступні 15) в вашому каналі буде додаватися 10 000 - 20 000 переглядів автоматично протягом години після публікації, плюс по 5 000 підписників в день. Можете і самі скласти собі пакет і зробити найпопулярніший паблік в Україні. 100 000 підписників? Обмеження - тільки ваш гаманець.

Якщо вам ліньки вигадувати назву й контент каналу, ви можете без проблем замовити олінклюзів-послуги. Ми зателефонували в одне з агентств і запитали, скільки буде коштувати створення каналу з нуля, наповнення контентом і постійне просування. Як мету ми назвали 50 000 підписників. Нам відповіли: створення каналу й контенту - до 25 000 гривень, реклама - $600-800 на місяць. Політичний анонімний канал обійдеться дорожче. В середньому - $5 000-8 000 в місяць, розповідають співрозмовники видання, знайомі з ринком.

Скільки можна заробити на рекламі в Telegram? Вартість реклами залежить від кількості підписників. Найбільший вітчизняний канал Україна 24/7 (462 000 підписників) розміщує рекламний пост за 9 000 грн. З початку року на каналі можна знайти мінімум десять постів з ознаками реклами (це близько 90 000 грн). На ще одному великому каналі Україна в шоці (204 000 000 підписників) рекламу розміщують за 3 000 грн. При цьому число підписників виглядає фантастичним. Скільки з цих людей - боти, можна тільки здогадуватися (для порівняння: у російськомовного особистого каналу Павла Дурова трохи більше 150 000 підписників).
Сам по собі Telegram не страшний. По-справжньому небезпечним він стає, коли його цитують традиційні медіа. Так вкидання і фейки легітимізується. Наприклад, сайт Страна.ua забезпечив популярність Джокеру, а видання Гордон недавно запустило серію публікацій з посиланням на анонімні канали - і цитує вкидання Легитимного, Резидента та інших прокремлівських пабліків. З легкої руки редакторів сайтів і деяких телеканалів російський наратив увійшов в український простір. І став буденністю.

Спеціаліст з діджитал-комунікацій і інтернет-маркетингу Альона Дєньга ділиться досвідом, коли на підставі її поста в Telegram телеканали зробили цілі сюжети. "Це говорить про те, що в пості можна написати все що завгодно й згодувати це журналістам", - додає вона.
Глава Служби безпеки Іван Баканов недавно заявив: влада знає, хто стоїть за анонімними каналами, але розкривати їх не будуть, щоб не робити зайву рекламу. У свою чергу Міністерство культури розробило законопроекти про медіа і дезінформацію, які повинні зобов'язати авторів анонімних telegram-каналів вказувати дані про себе. Але як на практиці змусити адміністрацію месенджера впливати на користувачів - ніхто не знає.
"Після Telegram будуть інші майданчики"
Дмитро Золотухін
Блокувати Telegram - теж сумнівне рішення. Якщо Україна і піде шляхом блокування, то це нічого особливо не змінить, вважає Золотухін: "Якщо у людей є завдання постійно вмочати в бруд, то вони будуть робити це незалежно від того, існує Telegram чи ні, анонімний він чи ні".
Дата: 03.02.2020
Текст: Юрий СМИРНОВ
Редактор: Петр ШУКЛИНОВ
Графіка: Александр НАДЕЛЬНЮК и Евгений АДАМЕНКОВ
© 2020 Усі права захищені.
Інформаційне агентство ЛІГАБізнесІнформ
lenta@liga.net
Made on
Tilda